Vidusjūras diēta: ēšanas plāns, kas stiprina sirdi un slaidina vidukli

Vidusjūras diēta

Vidusjūras diēta ir daudzu slavenību galvenais labā izskata un pašsajūtas noslēpums. Tā kļuva populāra visā pasaulē pēc Pasaules Veselības aizsardzības organizācijas veiktajiem pētījumiem. Pētījumu rezultāti atklāja, ka Vidusjūras valstīs bija salīdzinoši maz ar sirds un asinsvadu slimībām sirgstošu cilvēku. Izpētot viņu dzīvesveidu, speciālisti secināja, ka veselības pamatā ir viņu ēšanas paradumi.

Vidusjūras diēta, ko par vienu no labākajām pērn atzina ASV ziņu portāls U.S. News and World Report, piemērotas arī cilvēkiem Latvijā. Arī mūsu platuma grādos ir daudz sirds un asinsvadu slimnieku. Tā ir elastīga – gan produktu izvēlē, gan nepieciešamo kaloriju ziņā.

 

Vidusjūras diēta

Vidusjūras diēta

Vidusjūras diēta ir šā reģiona valstīs (Spānijā, Grieķijā, Itālijā, Francijā, Ziemeļāfrikas valstīs un Tuvajos Austrumos) raksturīgi ēšanas paradumi, kas iekļauti UNESCO nemateriālā pasaules kultūras mantojuma sarakstā. Par Vidusjūras diētas centru uzskata Itāliju. Tajā atzītās uztura piramīdas pamatā ir ne tikai dažādu tautu un kultūras paradumi, bet arī zinātniski atklājumi.

Dienas enerģētisko apjomu nodrošina 55–60% ogļhidrātu, 25–30% taukvielu (galvenokārt nepiesā-
tinātās), 10–20% olbaltumvielu.

Ikdienas ēdienkartes pamatā ir:

  • nerafinēti graudaugi (maize, makaroni, rīsi, kuskuss),
  • dārzeņi (tomāti, paprika, baklažāni, cukīni, kabači, kartupeļi, burkāni, kāposti, selerijas, pētersīļu saknes, puravi, ķirbji),
  • pākšaugi un rieksti (pupiņas, zirņi, lēcas, rieksti un sēklas),
  • svaigi un žāvēti augļi,
  • olīveļļa kā galvenais taukvielu avots (nepiesātinātās taukskābes),
  • piena produkti (galvenokārt, siers un jogurts mērenā apjomā)
  • no šķidrumiem – ūdens, vīns (lielākoties sarkanvīns) un dažādi uzlējumi,
  • pāris reižu nedēļā nelielā daudzumā tiek uzņemtas zivis, putnu (baltā) gaļa, olas un saldumi, priekšroku dodot medum,
  • pāris reižu mēnesī – sarkanā gaļa un tās izstrādājumi.

Ēdienreizes tiek ieturētas mazā apjomā piecas reizes dienā – 20% brokastis, 10% otrās brokastis, 30% pusdienas, 10% launags un 30% vakariņas.

Priekšroka vienmēr ir vietējiem, sezonas un svaigiem produktiem.

Sāls vietā izmanto dažādus garšaugus, piemēram, ķiplokus, pētersīļus, baziliku, rozmarīnu.

 

Ko drīkst un ko nedrīkst ēst?

Vidusjūras diēta

Vidusjūras reģiona uztura piramīdu izveidojusi organizācija Oldways Preservation Trust, kas nodarbojas ar veselīgu ēšanas paradumu propagandēšanu, akcentējot tradicionālo uzturu, dabisku lauksaimniecību un dažādu kultūru vērtību.

Vidusjūras diētā jeb uztura programmā iekļauti visā pasaulē populāri ēdieni no vairāku valstu ēdienkartēm. Nav ieteikts ne porcijas lielums, ne ieteicamo kaloriju daudzums. Tā patiks visiem, kam garšo dārzeņi, pupiņas, augļi un rieksti.

 

Kāpēc vajadzētu ievērot Vidusjūras diētu?

Olīveļļas regulāra iekļaušana ikdienas ēdienkartē būtiski samazina sirdsslimību risku. Vidusjūras diēta labvēlīgi ietekmē veselību, jo, pateicoties uzņemtajam augstajam nepiesātināto taukskābju, šķiedrvielu, antioksidantu un pretiekaisuma vielu līmenim, samazinās iespēja saslimt ne tikai ar sirds un asinsvadu slimībām un aptaukoties, bet arī izvairīties no ļaundabīgiem audzējiem, II tipa cukura diabēta, depresijas, Pārkinsona slimības, Alcheimera slimības un citām kaitēm. Tā nav īslaicīga diēta. Šis ēšanas plāns paredzēts visam mūžam.

 

Obligāts nosacījums: nepieciešams katru dienu uzturēties svaigā gaisā un nodarboties ar fiziskajām aktivitātēm.

 

Izsakiet savu viedokli komentāros un sekojiet mums Facebook un Twitter!

Avots:  “Slaiduma Ceļvedis”

 

 

Jūs varētu interesēt

Populārākie raksti

Lasītāju viedokļi

Ierakstiet pirmo komentāru!

avatar
wpDiscuz