Kā krāpjas internetveikali: pieci zemiski triki un kā uz tiem neuzķerties

internetveikali

Internetveikali mūsu steigas pilnajā gadsimtā ir ērts veids, kā iegādāties preci, kuras meklējumos citkārt būtu jādodas teju cauri visai pilsētai. 

Tirdzniecība internetā kļūst arvien populārāka. Taču, kā mēdz teikt – kur aitas, tur cirpēji. Bieži vien internetveikali mums iemāna pavisam nevajadzīgus krāmus, turklāt par bargu naudu. Un ir paveicies, ja neesam apkrāpti.

Pieņemsim, ka jau sen esam sapratuši, ka trakās pirmssvētku izpārdošanas nav izdomājis lādzīgais bārdainis Ziemsvētku vecītis vai romantiskais Valentīndienas amoriņš, bet gan mārketinga speciālisti, kuriem ir jānopelna dienišķā maize. Tāpēc viņu galvās ir tikai viena doma – iesmērēt mums noliktavās iegūlušas preces par pasakaini lielu cenu.

Taču svētki nav vienīgais iemesls, lai piespiestu mūs, naivuļus, atvērt maku, nopērkot kārtējo stilīgo T-krekliņu vai tautiskā stilā izrakstītu urnu aizgājēja pīšļiem. Šim mērķim kalpo arī internetveikali, kuru azotē ir vesels lērums viltīgu triku. Lūk, daži no tiem.

 internetveikali

1. Tikai šodien! Tikai mūsu internetveikalā!

Ko mēs redzam

Meklējot vajadzīgo lietu, māte Google izmet internetveikala mājaslapu un mēs ieraugām akciju ar atpakaļejošu skaitītāju: izpārdošana ar lielām cenu atlaidēm vai grandiozām dāvanām pie pirkuma.

Kā saprast, ka tas ir triks

Atvērt lapu vēlreiz pēc kāda laika un paskatīties, ko rāda skaitītājs.

Kāpēc viņi mūs tā muļķo

Lai izprovocētu uz spontānu, emocionālu pirkumu.

Tas ir zemiski! Ko darīt?

Nu re – mums vairs nav jāsteidzas šajā internetveikalā kaut ko nopirkt. Ir laiks apdomāties, palasīt atsauksmes, salīdzināt cenas. Visticamāk prece, ko atradām lapā, kas mūs zemiski tin ap pirkstu, maksā tikpat, ja ne lētāk, kādā godīgā internetveikalā. Vai arī šī prece patiesībā ir tik draņķīga, ka sevi cienoši tirgotāji to vispār nepiedāvā.

Bez šādām pseido izpārdošanām internetā nav retums arī godīgu pārdevēju, kas rīko 15 minūšu līdz pat pāris dienu ilgas īslaicīgas akcijas. Arī viņi provocē mūs veikt spontānu pirkumu. Bet dara to, izmantojot godīgas metodes.

 

internetveikali

2. Atlaide — 90%!

Ko mēs redzam

Iespējams, baneri ar reklāmu par atlaidi 90% (vai arī ar kādu citu tikpat iespaidīgu ciparu), bet varbūt atrodamies internetveikala mājaslapā, kur visas cenas ir pārsvītrotas un norādītas jaunas, ekstremāli zemas. Mēs neatceramies, kā šajā lapā nokļuvām, bet internetveikala reklāmas baneris apgalvo, ka viņiem ir ļoti izdevīgas pirmssvētku atlaides, bet kalendārā jau ir 1.marts un tuvojas Sieviešu diena (Lieldienas, māmiņas dzimšanas diena vai tml. svētki).

Kā saprast, ka tas ir triks

Izpētiet šīs preces cenu citās lapās. Un jāsalīdzina nevis atlaides cipars, bet preces cena.

Kāpēc viņi mūs tā muļķo

Lai mūsu prātā paaugstinātu preces vērtību un radītu izdevīga pirkuma ilūziju

Tas ir zemiski! Ko darīt?

Tie, kuri iepērkas ķīniešu internetveikalos būs ievērojuši, ka pirms svētkiem (it īpaši pirms tādiem datumiem kā Vecpuišu diena vai „melnā piektdiena”) preču cenas strauji uzlido debesīs, ievērojami pārsniedzot standarta ciparu. Parādās lielas atlaides, kurās preci var iegādāties… par to pašu naudu, kas būtu jāsamaksā, ja pirktu dienās bez atlaidēm. Reizēm cena ir pat augstāka.

Ne tikai veiklie ķīniešu internetveikalu darboņi mēdz tā šmaukties. Jebkuram pārdevējam jebkurā pasaules malā ir skaidrāks par skaidru, ka atzīme par lielu atlaidi gandrīz noteikti pievilinās pircēju un preci padarīs viņa acīs daudz vērtīgāku un iekārojamāku, nekā pieticīgie -5% (jā, un jūsu iecienītais piemājas veikaliņš, iespējams, rīkojas tieši tāpat). Āķis te ir tas, ka vieni tirgotāji to var atļauties — viņiem, piemēram, ir jāiztukšo noliktavas no pērnā gada kolekcijas vai bezcerīgi novecojušu modeļu sadzīves tehnikas. Citi — un tādu ir lielākā daļa — vēlas vienīgi piesaistīt uzmanību. Krāpties izmantojot atlaides ar vienādiem panākumiem var gan internetveikali, kuru adrese ir dīvaina un mājaslapa šķība greiza un pilna ar gramatiskajām kļūdām, tā arī lielās, populārās un cienījamās vietnes. Ja iepērkaties Latvijas internetveikalā, preces cenu var pārbaudīt, piemēram, vietnē Salidzini.lv vai tamlīdzīgās.

Ja lielu atlaidi piedāvā, piemēram, Aliexpress pārdevējs, ierakstiet preces nosaukumu vietnes meklētājā. Tas parādīs vismaz vēl pāris desmitus pārdevēju, kas šo preci tirgo un varēsim salīdzināt piedāvātās cenas. Turklāt, ja izrādās, ka visiem tirgotājiem cena ir gandrīz vienāda, tad starta cena, kur mums piedāvāja „atlaidi”, katram pārdevējam ir sava. Atkarībā no viņa nekrietnības un alkatības pakāpes atlaides lielums būs no pāris procentiem līdz pat 90% (mēs, protams, būsim pārliecināti, ka veicam izdevīgu darījumu). Pērkot preci internetveikalā, kas atrodas zemeslodes otrā pusē, preces gala cena var ievērojami mainīties, ņemot vērā maksu par piegādi.

 

internetveikali

3. Tieši tāda pat prece, tikai divreiz lētāka

Ko mēs redzam

Atveram to pašu Aliexpress un ieraugām tur, piemēram, somiņu, par kuru mīļotā sieviete ir piežužinājusi jau pilnas ausis. Desmitiem alkatīgu pārdevēju grib noplēst mums trīs ādas, un tikai, lūk, šis viens godavīrs pārdod to par pašizmaksu, apgalvojot, ka tas viņam nepieciešams, lai uzlabotu reitingus (jo jūs taču neaizmirsīsit ielikt viņam „piecas zvaigznes” atsauksmēs, vai ne?).

Kā saprast, ka tas ir triks

Izpētīt citu lietotāju atsauksmes par šo un tādu pašu, bet dārgāku preci, lai saprastu, vai tās atšķiras.

Kāpēc viņi mūs tā muļķo

Nevis viņi, bet gan mūsu skopums ar mums tā izrīkojas.

Tas ir zemiski! Ko darīt?

Dažreiz (parasti tas attiecas uz precēm no Ķīnas) vienai un tai pašai precei vienā internetveikalā vienam un tam pašam modelim cena atšķiras 2—3 reizes. Piemēram, vienā vietā svīteris maksā 20 eiro, citā tādu pat (ja spriežam pēc fotogrāfijas) pārdot par 50. Tās ir dažādas preces, kaut gan fotogrāfijas var būt vienādas. Lētais izrādīsies kāda populāra zīmola lēts pakaļdarinājums. Jāatceras, ka viltojumi ir seni kā pasaule. Taču ja agrāk viltoja Gucci un Valentino, tad tagad pat ķīniešu Gucci un Valentino pakaļdarinājumus vilto ne tik veiksmīgie ķīniešu ražotāji. Tie nelaimīgie, kuri “ietaupīja” vēl pirms mums, jau visticamāk ir paguvuši izteikt savu „fui” komentāros zem preces, pastrīdēties ar pārdevēju, saņemt atpakaļ savu naudu un droši vien pat paturēt preci.

Ļoti retos gadījumos vēl lētākie pakaļdarinājumi mēdz būt ciešamas kvalitātes. Internetā ir daudz vietņu (to adreses jums pateiks Google), kur reāli, turklāt nealgoti cilvēki salīdzina cenas un kvalitāti precei (svīterim, somiņai, elektrourbim, mikserim). Ar video un fotogrāfijām. Ķīniešu preču ir pārāk daudz, un nav teikts, ka spēsim atrast internetā pārskatu tieši par to mantu, kas noskatīta. Tāpēc būs jāiztiek ar lietotāju komentāriem pārdevēja mājaslapā.

 

internetveikali

4. Vērtīga dāvana pirkumam, kuru intrenetveikals mums dāvina „tāpat vien”

Ko mēs redzam

Jūs ziniet, ko gribat nopirkt, piemēram, viedtālruni vai planšeti (un tas nav ne iPhone, ne arī iPad, bet ļoti ķīnisks gadžets vai vienkārši lēts ķīniešu zīmols), meklējat izdevīgāku cenu salīdzināšanas lapā un ievērojat, ka mazi un nevienam nezināmi internetveikali piedāvā pie pirkuma dāvanā maciņu, rezerves bateriju, ekrāna uzlīmi vai kaut ko tamlīdzīgu, bet lielie un populārie – skopulīgi to pat nepiemin.

Kā saprast, ka tas ir triks

Pārbaudiet internetā informāciju par kārotās preces komplektāciju: gandrīz noteikti tajā ietilpst arī šī „dāvana”.

Kāpēc viņi mūs tā muļķo

Viņi vēlas piesaistīt mūsu uzmanību un lojalitāti un „bezmaksas siers” ir labākais instruments.

Tas ir zemiski! Ko darīt?

Vislabāk iepirkties citā internetveikalā. Ja vietne ķeras pie tik šmugulīgiem paņēmieniem, pārdevēji pat necer uz nopietnām attiecībām ar pircēju. Tāpēc, ja pirkums izies no ierindas jau pēc pāris dienām vai vispār izrādīsies brāķis, neviens naudu atpakaļ neatdos un saremontēt nepalīdzēs (kaut gan, ja pirms tam esat cienījamā internetveikalā iegādājušies kādu šaujamo vai duramo, izredzes kļūst lielākas).

 

internetveikali

5. Oriģinālas ierīces par zemāku cenu nekā visur citur

Ko mēs redzam

Aizdomīgi lēti, piemēram, jaunākā modeļa iPhone vai iPad (vai vēl kaut kas tikpat slavenas markas, ko nevar nopirkt mūsu valstī) kaut kādā dīvainā jaunā internetveikalā, kas dievojas, ka tas noteikti nav pakaļdarinājums vai kontrabanda (gadžeti, kas valstī ievesti nelegāli un bez tiesībām izmantot oficiālā izplatītāja garantijas servisu).

Kā saprast, ka tas ir triks

Iekniebiet sev ciskā, lai pamostos, bet ja nelīdz — atgādiniet, ka Ziemsvētku vecītis ir izdomāts tēls.

Kāpēc viņi mūs tā muļķo

Tāpēc, ka viņi ir krāpnieki.

Tas ir zemiski! Ko darīt?

Gadījums ir rets, bet kā mēdz teikt, reizi simts gados pat pagale var izšaut. Nu tad, lūk – tas var būt internetveikals – viendienītis, kas grasās pārdot pāris desmitus tādu „iPhone”, kas lētāki par pašizmaksu, kļūt populārs un savākt reklāmu sociālajos tīklos, lai pēc tam izgaistu kā pērnais sniegs pavasara saulītē kopā ar miljons eiro, ko avansā samaksājuši muļķīši, kas uzķērušies uz viņu āķa.

 

Izsakiet savu viedokli komentāros un sekojiet mums Facebook un Twitter!

 

Jūs varētu interesēt

Populārākie raksti

Lasītāju viedokļi

Ierakstiet pirmo komentāru!

avatar
wpDiscuz